OD Fiata 500 DO Eleganta | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Narodziny
Jesienią 1972 roku na salonie sa mochodowym w Turynie zaprezentowano następcę
Fiata 500 (który we Włoszech cieszył się ogromnym powodzeniem - 4 miliony wyprodukowanych
egzemplarzy) nowy samochód FIAT 126.
Oprócz całkowicie zmienionego nadwozia w Fiacie 126 w prównaniu do modelu 500
wprowadzono szereg istotnych zmian: między innymi zwiększeno pojemność skokową silnika do 594 cm3,
co wraz ze zmianą profilu krzywek wału rozrządu, komory spalania oraz typu stosowanego gaźnika
spowodowało podniesienie mocy maksymalnej do 23 KM przy 4800 obr/min.
i maksymalnego momentu obrotowego do 4 kGm przy 3400 obr/min.
Zastosowano 4-biegowa skrzynię biegów z synchronizacją II, III i IV biegu
(w modelu 500F - bez synchronizacji). Inne zmiany to: promieniowe opony 135-12,
dwuobwodowy hydrauliczny układ hamulcowy, bezpieczna, dzielona kolumna kierownicy.
Zamocowanie zbiornika paliwa przed osią kół tylnych, z lewej strony zwiększyło bezpieczeństwo
przy ewentualnym zderzeniu czołowym oraz zwiększyło pojemność bagażnika do 100 dcm3
(pięćsetka posiadała zbiornik paliwa z przodu, w bagażniku). Pomimo zachowania rozstawu
osi kół 1840 mm w porównaniu z 500F znacznie wzrosła pojemność wnętrza nadwozia,
a zmiana położenia rozrusznika umożliwiła cofnięcie siedzeń tylnych.
Bezpieczeństwo jazdy poprawiono między innymi przez duże powierzchnie szyb bocznych,
brak ostrych linii nadwozia, zagłębione klamki drzwi.
Produkowany w Polsce od 1973 roku w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej
Fiat 126p (na licencji Włoskiej) był więc efektem wieloletnich doświadczeń największej
włoskiej wytwórni samochodów.
Na przestrzeni lat Fiat 126p przechodził wiele modernizacji i ulepszeń.
Przełomowy był 1977 rok gdy to zastosowano nowy silnik o pojemności 652 cm3.
Zapoczątkowano także szerg zmian w wyglądzie nadwozia, wzmocniono i ulepszono
zawieszenie oraz hamulce a także zastąpiono proądnicę alternatorem.
Największą zmianą było wprowadzenie w 1987 roku do produkcji Fiata 126 Bis. Zastosowano nową jednostką napędową o pojemności skokowej 703 cm3 chłodzoną cieczą oraz wprowadzono zmiany w zespołach: nadwozia i wyposażenia elektrycznego. Zmiany konstrukcyjne w 126 Bis w porównaniu z dotychczas produkowanymi wersjami samochodu, zwiększyły funkcjonalnść (trzecie drzwi, możliwość przewożenia większej ilości bagażu), komfort, ekonomikę, poprawiły dynamikę i kierowalność, zmniejszyły głośność. Poprawiło się bezpieczeństwo - dostosowanie samochodu do rosnących wymagań w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. Skonstruowany został w krótkim czasie, gdyż miał być zastąpiony tajemniczym modelem X1-79.
Tarnów 126p TEAM |